Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu. Jak każda inna jednostka, zużywa się z czasem i staje się bezużyteczna. Szczególnie dotyczy to samochodów z dużym przebiegiem.
Samodzielnie możesz sprawdzić stan sprzęgła w kilka minut, wystarczy wiedzieć co zrobić. Specjalista nie jest do tego potrzebny. Kontrola ogólna pomoże Ci dowiedzieć się, czy istnieje pilna potrzeba wizyty
u mechanika.
Metoda ta jest prosta, a przede wszystkim skuteczna. Odpowiednia dla zdecydowanej większości samochodów. Jedyne co musisz zrobić, to spróbować ruszyć z czwartego lub piątego biegu, dodając trochę więcej gazu. Jeśli po takim „barbarzyństwie” silnik zgasł – wszystko z Twoim sprzęgłem jest w porządku. Jeśli do tego nie doszło, należy jak najszybciej zwrócić się o pomoc do specjalisty. Najprawdopodobniej nadszedł czas, aby je wymienić. Ponadto istnieje możliwość, że koło zamachowe również się zużyło.
Poziom zużycia sprzęgła możesz sprawdzić również w prosty sposób. Zwróć uwagę na pozycję jego pedału. W żadnym wypadku nie może być on zbyt „wciśnięty w podłogę”, ani zbyt „usniesiony ku górze”. Idealna pozycja to pedał znajdujący się na tym samym poziomie co pedał gazu i hamulca.
Następnie odpal silnik na biegu neutralnym i powoli wciśnij sprzęgło, jednocześnie uważnie obserwując
w jaki sposób zachowuje się samochód. Musisz usłyszeć specyficzny cichy szmer – dźwięk pudła. Kiedy dźwięk ucichnie, oznacza to, że tarcze się rozeszły.
Tak więc, w nowym samochodzie moment rozejścia tarcz, będzie zbiegał się z momentem wciśnięcia pedału. Jeśli sprzęgło jest zużyte, tarcze otworzą się na początku skoku pedału.
Należy również zauważyć, że przy wciskaniu sprzęgła nie powinny występować żadne inne dźwięki. Jeśli jednak występują, może to także sygnalizować o problemach z łożyskami w przekładniach.